フォームの最適化について他社のフォームを真似する前に・・・

インターネットのフォームは昔から存在しながら、その改善はHTMLのバージョンやCSS、Javascriptを使った新しいUIの提案のみで大きな革新というものはあまり無いように思います。
もちろん、このような新しいUIにより大幅に放棄率などが改善するパターンもあるでしょう。


フォームの最適化というのは非常に難しい課題ですが、最近思うのは2010年に発表されたフォームデザインに関する20の指針をまずはチェックして欲しいということです。

【参考】

似たような実験はいくつかありますが、指針は以下の20項目で構成されています。
  1. Let people provide answers in a format that they are familiar with from common situations and keep questions in an intuitive sequence. 
  2. If the answer is unambiguous, allow answers in any format.
  3. Keep the form as short and simple as possible and do not ask for unnecessary input.
  4. If possible and reasonable, separate required from optional fields and use color and asterisk to mark required fields.
  5. To enable people to fill in a form as fast as possible, place the labels above the corresponding input fields.
  6. Do not separate a form into more than one column and only ask one question per row.
  7. Match the size of the input fields to the expected length of the answer. 
  8. Use checkboxes, radio buttons or drop-down menus to restrict the number of options and for entries that can easily be mistyped. Also use them if it is not clear to users in advance what kind of answer is expected from them. 
  9. Use checkboxes instead of list boxes for multiple selection items.
  10. For up to four options, use radio buttons; when more than four options are required, use a drop-down menu to save screen real estate. 
  11. Order options in an intuitive sequence (e.g., weekdays in the sequence Monday, Tuesday, etc.). If no meaningful sequence is possible, order them alphabetically. 
  12. For date entries use a drop-down menu when it is crucial to avoid format errors. Use only one input field and place the format requirements with symbols (MM, YYYY) left or inside the text box to achieve faster completion time. 
  13. If answers are required in a specific format, state this in advance communicating the imposed rule (format specification) without an additional example. 
  14. Error messages should be polite and explain to the user in familiar language that a mistake has occurred. Eventually the error message should apologize for the mistake and it should clearly describe what the mistake is and how it can be corrected. 
  15. After an error occurred, never clear the already completed fields.
  16. Always show error messages after the form has been filled and sent. Show them all together embedded in the form. 
  17. Error messages must be noticeable at a glance, using color, icons and text to highlight the problem area and must be written in a familiar language, explaining what the error is and how it can be corrected. 
  18. Disable the submit button as soon as it has been clicked to avoid multiple submissions.
  19. After the form has been sent, show a confirmation site, which expresses thanks for the submission and states what will happen next. Send a similar confirmation by e-mail. 
  20. Do not provide reset buttons, as they can be clicked by accident. If used anyway, make them visually distinctive from submit buttons and place them left-aligned with the cancel button on the right of the submit button. 

もちろん非常に一般的なことばかり述べられていますが、 中でも面白いのがこういうアイトラッキングパターン。
5番目の内容になります。

 

このサッカード数とその時間によりフォーム入力時間は2倍になるといいます。
新規に立ち上がるフォームがあっても、実はこの指針が完全に無視されたものが数多く見受けられます。
もちろん、これが正しいということではありませんが、現状では最も良い指針ではないかと思っています。

そして、もう一つ紹介したいのがFormを評価するための質問紙、Form Usability Scale(通称 FUS)の存在です。FUSは以下の10個の質問で成り立っています。

  1. I perceived the length of the form as appropriate.
  2. I was able to fill in the form quickly.
  3. I perceived the order of the questions in the form as logical.
  4. Mandatory fields were clearly visible in the form.
  5. I knew all the time which information were expected from me.
  6. I knew at every input what rule I had to stick to (e.g. possible answer length, date format or password requirements).
  7. The fill in was eased by given answers (e.g. drop-down menus, checkboxes etc.)
  8. In case of a problem I was instructed by a error message how to solve the problem. (Please check ”I can not answer this question” if there were no problems)
  9. Purpose and utility of the form was clear.
  10. In general I am pleased with the form.
単純に作ったFORMを皆で評価してから改善するという流れも良いと思いますが、事前に過去の知見をもとにFORMを作るということも大事だと思います。

日本で同じような質問紙があるのかどうかはわかりませんが、WEBにおいてとても離脱を生みやすく、ユーザーがそのサイトに定着するかどうかを左右するくらい重要なものなので、単純にFORMを作ってみた!ということではなく、考えぬかれたUIでリリースをしたいものです。可能であればユーザビリティテストを重ねて更にブラッシュアップすべきでしょう。

チェック項目をざっくり意訳で日本語化してはいますが、相当恥ずかしいので自分でFORM最適化で利用する場合は訳をしていただけるとよいかと思います。
また、原本を読むことでチェック内容に対する理解が深まると思います。

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